Arbetsdag 1 och 2

Hej!
Nu har jag sommarjobbat i 2 dagar och det känns väldigt bra. Idag slutade jag 14.30 så jag kom hem för inte så länge sedan. Jag var ju jätte nervös och orolig över hur det skulle gå men det går faktiskt jättebra. Visst, ibland kan det kännas som att jag inte har något att göra och då blir jag orolig att de ska tycka att jag bara latar mig, men jag försöker alltid hitta på något att göra eller annars fråga vad jag kan göra.
 
Igår började jag klockan 8. Det första jag fick göra var att hjälpa till att föra ut hästar till hagen. De frågade mig på en gång om jag var hästvan och blev glada att höra att jag är det. Det finns mycket jag inte skulle kunnat göra om jag typ var rädd för hästar. Grejen är att jag har enormt stor respekt för hästar, speciellt de jag inte känner, så att börja leda ut hästar det första jag gör var lite läskigt. När hästarna var ute fick jag göra saker som att mocka och sopa golven. Alltså inte golven i själva stalldelen utan där var personalen håller till, t.ex. fikarummet. Jag fick även sköta tvättmaskinen typ hela tiden, fast det gjorde jag ganska frivilligt för att ha något att göra. Några gånger fick jag släppa ut och ta in hästar helt själv, det var faktiskt lite läskigt men det gick bra.
 
I slutet av gårdagen hjälpte jag till på en ridlektion. Eller asså jag hjälpte inte till under lektionen, jag hjälpte till att förbereda hästarna. Vissa behövde hjälp med sadeln och sånt så då var jag där och assisterade. Jag hjälpte även en tjej upp på hästen. Sedan slutade jag 15.00 mitt i ridlektionen och gick hem.
 
Imorse började jag 7. Jag började med att hjälpa till att ge mat till hästarna och lite senare hjälpte jag till att leda ut dem i hagarna. Det är svårt att hålla koll på vilka hästar som ska vart och när personalen försöker förklara så blir jag mest förvirrad, men det gick bra ändå. 
Även idag har jag mockat, sopat golven och tagit hand om tvätten. Men idag fick jag faktiskt ett eget litet uppdrag också, jag skulle föra bort och vika ihop alla vintertäcken som hängde framme i stallet. Det var tungt att bära, men ändå skönt att ha en uppgift som tar lite längre tid så jag inte hela tiden måste störa någon för att fråga vad jag ska göra. Efter vintertäckena skulle jag ta alla fleecetäcken också. Jag blev alldeles dammig och smutsig men det är bara sånt man får ta när man jobbar i ett stall. 
Efter lunch fick jag hjälpa till att förbereda för ridlektion igen. Jag slutade 14.30, precis när lektionen började.
 
Imorgon ska jag nog leda en häst med ryttare under lektionerna på morgonen. En tjej var med om en obehaglig ridtur igår och vill nu att någon leder henne. Jag var där och såg när det hände igår, hästen hon red ville inte stanna, den bara galopperade runt i ridhuset och det gick inte att få stopp på den. Till slut ramlade ryttaren av och nu är hon lite rädd, vilket jag förstår, det såg väldigt obehagligt ut.
 
Som ni kanske märker så är jag lite av varje där i stallet. Jag har inga speciella arbetsuppgifter utan hjälper till där det behövs. När det känns som att jag har lite att göra så finns det oftast någonstans att städa, annars kollar jag på när det är ridlektion. Det är oftast hon som håller lektionerna som ger mig uppgifter och därför tittar jag mycket på lektionerna för jag väntar på att hon ska bli klar så hon kan ge mig något att göra.
 
Hoppas ni har haft roligt idag för det har jag :)
Ha det bra! :)
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0